Vše o kodeku Xvid, a jeho nastaveních
Co je to Xvid?
Xvid je video kodek, který umožňuje uživateli přehrávat video. Kodek je vlastně program který kóduje / dekóduje digitální video obraz. Kódováním (komprimací) videa můžeme snížit datový tok (např. Mb/s) videa a tím se tedy sníží i celková velikost souboru. Při příliš vysoké komprimaci videa může dojít k projevení negativních vad v obraze -> pixalizaci (rozkostičkovaní obrazu).
Kodeky můžeme brát jako něco jako formát zip s tím rozdílem, že xvid používá ztrátovou kompresi. Při ztrátové kompresi se nenávratně ztratí původní data a nelze video obnovit. V praxi to znamená že při každé upravě videa nám klesá kvalita obrazu kterou nelze obnovit do původního stavu.
Tento kodek nevyžaduje nejnovější hardware v zařízeních, ve kterých má být video přehráváno. Právě jeho malá zátěž na hardware zařízení a vysoká komprese videa, při které je obraz stále kvalitní, mu pomohla rozšířit se po světě.
Funce kodeku Xvid
Xvid vychází z MPEG-4 a aplikoval z něj řadu funkcí, které jsou popsány níže v tabulce. MPEG-4 je standart metoda definujících kompresi a způsob uložení zvukových a obrazových dat.
Obecná nastavení
Profil |
Pokud nechcete zdlouhavě nastavovat parametry enkódování (konverze), můžete použít z jeden z přednastavených profilů. |
Motion search algorithm / Algoritmus vyhledávání pohybu |
the motion search algorithm neboli česky algoritmus pro vyhodnocování pohybu se pokouší nalézt pohybový rozdíl v obvyklé barevné oblasti a minimalizovat tak rozdíl mezi referenčním (klíčový snímek) – kódovaným snímkem. Jestliže je algoritmus pro vyhodnocování pohybu (VHQ) aktivní, Xvid použije frekvenční oblast (DCT), která minimalizuje nejen prostorový rozdíl, ale také zakódovanou délku bloku. |
motion estimation quality / kvalita odhadu pohybu |
Touto volbou můžeme nastavit kvalitu odhadu vyhodnocování pohybu. Obecně platí že čím vyšší hodnota, tím bude kvalitněji vyhodnocen pohyb a zvýší se komprese videa. Vysoká komprese negativně zatěžuje procesor, ale snižuje nám bitrate (datový tok/s) a tím zvyšuje kvalitu obrazu při nízkém datovém toku (hlavně v rychlých scénách). Dopořučuji používat vysokou přesnost vyhodnocování pohybu (volba 5 a 6) pro nízký datový tok například: cca 1280 x 800 bitrate pod 1800 kbps. Pro realtime kodování doporučuji volby (1-2). Celkově pak máte na výběr ze 6 voleb (1-6). V media coderu je standardně nastavena volba – 6. |
quantitizer type / typ kvantizéru |
Velmi jednoduše řečeno kvantizace určuje způsob jak ořezat detaily. Při vyšších datových tocích zjistíte (bitrate), že MPEG ponechává v obrazu více detailů oproti H.263. Naopak při nižším datovém toku je vhodnější H.263. ten obraz vyhladí a díky tomu bude výsledné video vypadat stále dobře. |
greyscale / odstíny šedé |
Jak už název napovídá xvid bude konvertovat video v odstínů šedé a to bohužel nijak neurychlí konvertování videa a ani nikterak nezmenší výstupní velikost videa. |
quarter pixel precision / Přesnost na čtvrt pixelu |
MPEG-4 (xvid, divx a atd.) má standardně nastavenou přesnost vyhledávaní pohybu na půl pixelu. Funkce quarter pixel precision nám dovolí nastavit vyhledávaní na čvrt pixelu a to tedy vede „většinou“ k ostřejšímu obrazu na úkor vysokého datového toku. Né vždy je tato volba výhodná proto je lepší vyzkoušet zda-li její aktivace stojí zato. |
Global Motion Compensation / GMC |
Xvid vygeneruje pomocné snímky takzvané (GMC-snímky), které se hodí k otáčení a přiblizování obrazu. GMC (Global Motion Compensation) rozděluje snímek na makrobloky ( čtverce). Části pohybu v makrobloku se nazývají vektory pohybu, ty jsou určovány podle klasické souřadnice X Y (dvou-dimenzionální hodnoty). Většinou má každý makroblok svůj vlastní vektor pohybu u GMC jak už název napovídá GLOBAL mají všechny makrobloky společné vektory pohybu. |
Postupně budu přinášet další informace. Poslední změna 21.7.2012 |
Napsat komentář